اتاق بار کمپرسی کامیون

ساخت جک کمپرسی|جمشیدی دیزل

آشنایی با کمپرسی ها و انواع آن :

اتاق کمپرسی، اتاق هایی باری هستند که بر روی کامیون های مخصوص حمل بار جهت حمل و جابجایی کالاهای حجیم مورد اساتفاده قرار می گیرند. کاربری کمپرسی ها، از نوع کاربری با قابلیت پیچش می باشد. ماشین های کمپرسی غالبا، برای حمل و نقل مواردی مانند شن و ماسه و مصالح دیگر به کار می روند. تخلیه بار به صورت مفصل دار و عمل تخلیه توسط جک های کمپرسی صورت می گیرد.

از انواع کمپرسی ها می توان به کمپرسی تخلیه از سه طرف و کمپرسی تخلیه از عقب اشاره کرد.

کمپرسی تخلیه از سه طرف، به قسمت تخلیه بار از قسمت عقب و از هر دو طرف و کمپرسی تخلیه از عقب، به قسمت تخلیه بار از قسمت عقب مجهز می باشد.

نکاتی را که باید در حین تخلیه مورد توجه قرار داد، رعایت نکات ایمنی می باشد. به عنوان مثال در هنگام تخلیه از عقب و شن پاشی، شفت نگه دارنده کمپرسی تا نقاط اتصال، تعلیق محور عقب و فریم ها، تنش هایی که از نظر دینامیکی متغیر است را تحمل می کند. در شرایط حاد ممکن است این مورد منجر به واژگونی کامیون کمپرسی شود.

توصیه های مهم برای نگهداری کمپرسی :

1- سطح روغن مخزن را چک کنید.(سطح روغن می بایست، بر حسب نوع مخزن در گیج روغن قابل دیدن باشد.)

2- همه لوازم و قطعات جانبی متحرک سیلندر را روغنکاری کنید.

3- قاب استیلایزر یا تثبیت کننده و لولای تخلیه را بازرسی و گریس کاری کنید.

4- از محکم بودن پیج های تثبیت (Fixing Bolts) اطمینان حاصل کنید.

5- لوله ها را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که همه لوله های انعطاف پذیر نسبت به شاسی ایمن می باشند. محل اتصال هر لوله را محکم کنید و اطمینان یابید که همه آن ها، تاب و یا گره ای نداشته باشند.

6- قطعات سیستم هیدرولیک از قبیل شلنگ، کویلینگ، شیر، پمپ و PTO را بررسی کنید.

7- اتصالات هیدرولیکی و شلنگ ها مرتبا باید مورد بررسی قرار بگیرند و چنانچه فرسودگی و یا آسیبی در آن ها وجود داشت، تعویض شوند.

8- هر پیچ آسیب دیده و یا فرسوده ای را با پیچ جدید معادل با گرید بالاتر تعویض کنید.

9- سطح روغن مخزن هیدرولیک را هنگامی که بالابر درگیر نیست، بررسی کنید.

10- خودرو را از حیث هر گونه خسارتی بررسی کنید.

هشدارهای مهم برای نگهداری کمپرسی :

1- مسئولیت نگهداری کمپرسی برعهده اپراتور است که باید از تعمیر و سرویس دستگاه به وسیله افراد متخصص، اطمینان پیدا کند.

2- سیلندر فقط برای بلند کردن ساخته شده و نباید از آن به عنوان تثبیت کننده اتاق کمپرسی استفاده گردد.

3- به هیچ عنوان در زیر اتاق کمپرسی کار نکنید، به جز مواردی که به درستی مهار شده باشد و در یک محیط ایمن باشد.

4- پایه باید بین چارچوب پایینی اتاق کمپرسی و شاسی به شکلی مطمئن و امن قرار گرفته باشد.

5- فقط از روغن های با دانسیته بالا استفاده کنید.

6- فقط از روغن های با کیفیت برای مدارهای هیدرولیک استفاده کنید.

7- به هیچ وجه خودرو را بااتاق کمپرسی در حال تخلیه رها نکنید.

8- از شستشوی سیلندر با آب فشار قوی پرهیز کنید.

9- در هنگام جوشکاری از سیلندر به عنوان نقطه اتصال به زمین استفاده نکنید.

10- سیلندر را همیشه از پاشش جوش و دیگر مواد خارجی حفظ کنید.

عوامل واژگونی کمپرسی :

از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر واژگونی کامیون های کمپرسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تخلیه در شرایط آب و هوای طوفانی و بادی
  • تخلیه در زمین دارای شیب و نرم
  • تخلیه گل، خاک رس و دیگر مواردی که به اتاق کمپرسی می چسبند.
ساخت جک کمپرسی|جمشیدی دیزل|ایران خودرو دیزل
ساخت جک کمپرسی|جمشیدی دیزل