بررسی کشنده فوتون

FOTON - ایران خودرو دیزل

فوتون یک شرکت معتبر از برترین تولید کنندگان خودروهای کار و تجاری است و تنها خودروی سواری آن چند وانت و یک SUV می باشد.این شرکت در سال 1996 با هدف تولید خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین ، اتوبوس و مینی بوس و ادوات کشاورزی تاسیس شد.

کمپانی فوتون برای تامین پیشرانه های خود با بستن یک قرارداد جهت همکاری با کمپانی کومنز که یکی از معروفترین سازندگان پیشرانه های دیزل در دنیاست ، تولید پیشرانه های دیزلی را در برنامه خود قرار داد.همچنین این کمپانی که یکی از موفق ترین کمپانی های خودروهای سنگین در چین به شمار می رود، در سال 2009 در پی اقدام شراکت ولوو و دانگ فنگ ، با کمپانی دایملر جهت تولید کامیون های سبک و سنگین یک قرار داد همکاری امضا کرد.

شرکت فوتون در راستای افزایش فروش خود اقدام به تاسیس دفتر در مسکو، روسیه و هند کرد و برای حضور در زمینه خودرو‌های تجاری سبک در منطقه آمریکای لاتین، در کنار بخش تولیدی اتوبوس در برزیل، در آینده دست به تاسیس کارخانه تولیدی خود خواهد زد.

کمپانی فوتون به تازگی در همکاری با ایران خودرو دیزل، یکی از جدیدترین کشنده های خود را وارد ایران کرده است.از آنجا که این کمپانی هنوز به صورت کامل وارد چرخه کاری خود نشده است نمیتوانیم آنرا با رقبای قدرش مقایسه کنیم اما حداقل روی کاغذ از برخی رقبای خود سرتر است و درکنار حریفان قدرتمندش قرار می گیرد.

طراحی خارجی فوتون GTL

در اولین نگاه از بیرون، قسمتی که در همه کشنده‌های چینی مشترک است و به سرعت اثر بدی در دید بیننده ایجاد می کند، چراغ‌های قرار گرفته در بالای پیشانی خودرو است. هنوز هم چینی‌ها از این عیب نتوانسته‌اند بگذرند و این چراغ‌ها را با کمی زیبایی و تنوع همراه کنند. آینه‌های جانبی که یکی از عیب‌های کهن در خودرو‌های تجاری چینی است، چند وقتی است که به سمت مدرن‌شدن پیش می‌روند.

فوتون GTL همچنین کمی وضع بهتری در مقایسه با رقبای هموطنش دارد.برای مثال، می‌توان طراحی شیشه‌های جانبی را شبیه به اسکانیا سریR دانست، جلو پنجره تقلیدی از سبک طراحی آکتروس نسل سوم MP3 است که در کنار چراغ‌های جلو و پروژکتور‌های زیرش که شباهت بالایی به چیدمان آکتروس دارند، این دید بیشتر در ذهن بیننده تقویت می‌شود. البته نمای بالای اتاق شبیه به برش‌های DAF CF نسل قبلی است اما هنگامی که از روبه‌رو به آن نگاه می‌کنید و با مدل سقف بلند آن روبه‌رو می‌شوید، چهره خشن و با اشکال هندسی MAN TGX از نظر می‌گذرد، هر چند که ایران خودرو دیزل فعلا عرضه نمونه سقف کوتاه آن را در برنامه دارد. مجموعه بادگیر‌ها کامل نیست و فقط بادگیر بالای سقف و لبه‌های اتاق وجود دارند و خبری از بادگیر‌های جانبی روی باک و مجموعه ادوات باد نیست. با همه این تفاسیر باز هم نمی‌توان از چیدمان خوب این همه عنصر در کنار هم گذشت و باید به ظاهر آن نمره قبولی داد.

FOTON - ایران خودرو دیزل

طراحی داخلی فوتون GTL

طراحی داخلی این خودرو خصوصا با تریم سفید و خاکستری، از برخی کشنده‌های تمام مشکی بیشتر به دل می‌نشیند هر چند که طراحی داخلی آن کاملا مشهود است که یک محصول چینی می باشد. برآمدگی جلو‌داشبورد چندان نامعقول نیست و فرمان که شباهت بالایی به ساخته‌های قبلی مرسدس بنز دارد، چندان به طرح داخل نمی‌خورد. با داشتن جعبه‌های بالای سر، می‌توان انتظار داشت که فضا برای قرار‌دادن اشیا و لوازم به اندازه کافی موجود باشد. یکی از نکات مثبت داخلی این کشنده، پالان کوتاه آن است.

 

فوتون GTL از زیر اتاق‌

پیشرانه این کشنده به لطف طراحی کومنز از بازده حجمی خوبی برخوردار است. این پیشرانه با حجم 10.8 لیتر و با کد ISN 11E4 خروجی 420 اسب بخاری در دور موتور 1900 دور در دقیقه و 2000 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1200 دور در دقیقه دارد که با آرایش 6 سیلندر خطی است. جعبه دنده ساخت ZF است که به صورت دستی بوده و 16 دنده جلو به همراه 2 دنده عقب دارد و کلاچ نیز از نوع تک‌صفحه‌ای خشک با نیروی هیدروپنوماتیکی است. این کشنده دارای سیستم توقف قابل قبولی است، چرا که با داشتن سیستم ترمز دو‌مداره پنوماتیکی به همراه ترمز کمکی از نوع ترمز موتوری دو‌مرحله‌ای (‌ریتاردر برای آن قابل سفارش است‌) و سامانه ضد‌قفل ABS و ضد‌لغزش ASR، خیال راننده را از یک توقف مطمئن، راحت می‌کند. این خودرو دارای امکانات رفاهی مثل 2 تختخواب، بخاری درجا، کروز کنترل، پخش CD و USB، صندلی راننده بادی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تاخوگراف و GPS است.